03. října 2024 | Mgr. Jan Vancl, tiskový mluvčí
Město Roudnice nad Labem, ve spolupráci s CZECHDESIGN, našlo svou novou jednotnou vizuální identitu. Studio HMS design svůj vítězný návrh včera poprvé veřejně představilo v kulturním domě Říp. Nová vizuální identita našeho města pracuje se zkratkou RnL a stylizovanou literou n, která je základním tvůrčím kamenem celého konceptu.
Její podoba v sobě nese motiv vlnky, meandru, cesty či kopce, čímž odkazuje jak na řeku Labe, tak na horu Říp. Vlnky prostupují i všemi komunikačními výstupy. Společně s originálním písmem a výraznou barevností tvoří propojující prvek nové identity.
Nová vizuální identita Roudnice nad Labem pracuje se zkratkou RnL a stylizovanou literou n, která je základním tvůrčím kamenem celého konceptu. Navržená podoba této litery v sobě nese motiv vlnky, meandru, cesty či kopce, čímž odkazuje jak na řeku Labe, tak na blízkou horu Říp. Vlnka pak prostupuje všemi komunikačními výstupy a společně s originálním písmem a výraznou barevností tvoří propojující prvek nové identity.
Značka města je postavená na písmu Lufga doplněném o upravený znak n. | Zdroj: HMS Design
Roudnice nad Labem představuje nové logo a vizuální identitu od HMS Design. | Zdroj: HMS Design
„Stylizovaná litera n navíc z jednoduché zkratky RnL vytváří silnou, sebevědomou a snadno zapamatovatelnou značku. Autorům se tak podařilo vytvořit pochopitelný a přijatelný příběh městské značky,“ komentuje vítězný návrh Jana Vinšová, ředitelka organizace Czechdesign, která soutěž pro město pořádala.
Doplňkový motiv vlny se také promítl do reklamních předmětů. | Zdroj: HMS Design
Městu dosud chyběl ucelený vizuální systém a pro svou komunikaci využívalo především symboly – znak či vlajku. Každá příspěvková organizace města se navíc prezentovala jinak. Výzvou pro designéry tak bylo navrhnout jednotný styl prezentace města a vytvořit přehlednou architekturu značek jednotlivých organizací.
Nový systém měl také odrážet snahu města stát se regionálním centrem společenského života, a proto byl navržen tak, aby působil srozumitelně a atraktivně.
Obálky Roudnických novin ilustrují široký potenciál vizuálního stylu. | Zdroj: HMS Design
Vítězný návrh od studia HMS Design porotu přesvědčil svým systematickým ukotvením základních pilířů identity, variabilitou a důrazem na čitelnost a jednoduchost.
Dopisní papír, vizitky a sociální sítě Roudnice nad Labem | Zdroj: HMS Design
Základní barvou nového vizuálního konceptu je modrá. Tato barva má ve městě svou tradici a objevuje se například na vlajce nebo v pozadí heraldického znaku. Modrou pak doplňuje paleta dalších barev s cílem podpořit pestrost a hravost konceptu.
Identita pracuje s groteskovým písmem Lufga, které doplňuje na míru navržený symbol n.
„S tímto upraveným titulkovým písmem, nesoucím originální literu n, je možné začlenit vizuální styl do každého vysázeného textu. S každým sdělením, které obsahuje tuto literu, ukazujeme i část nové značky,“ doplňuje Jan Šimsa ze studia HMS Design.
Ukázka jednotného vizuálu na skládacích letácích | Zdroj: HMS Design
Pro tvorbu plakátů, letáků, tiskovin a příspěvků na sociálních sítích pak autoři vytvořili grafický prvek vlny, tvarově navazující na zmíněný symbol.
Upravené písmo je hlavním prvkem vizuální komunikace Roudnice nad Labem. | Zdroj: HMS Design
„Tvar vlny jsme nově definovali, a dali tak vizuálnímu stylu jasný řád. Vizuální podoba jednotlivých výstupů však není jednotvárná. Někdy křivka doplňuje fotografii, jindy spoluvytváří atmosféru svou průhledností nebo se objevuje jako hlavní motiv ve vektorové ilustraci. Tato grafická křivka vytváří pojítko napříč celým vizuálním stylem, fakticky nám ilustruje svět nad řekou, a kopíruje tak vizuálně obsah značky,“ upřesňuje Filip Heyduk.
Sociální sítě, vizuál aplikovaný na ponožkách | Zdroj: HMS Design
Porota na celém konceptu pozitivně hodnotila také copywriting, který vybízí k vymýšlení hesel za použití prostřední předložky nebo předpony nad, jako např.: „Buď nad věcí“, „Město nad řekou“ nebo „To chce nadhled“.
Vizuální styl pracuje také s originálními texty. | Zdroj: HMS Design
Součástí vizuálního stylu, který lze dobře využít i pro motion design, jsou také piktogramy s variabilním využitím.
Tým studia HMS Design | Zdroj: HMS Design
Autory návrhu vizuálního stylu Roudnice nad Labem jsou grafičtí designéři Filip Heyduk, Martin Strnad, Jan Šimsa a Jakub Heyduk ze studia Heyduk, Musil & Strnad. Toto pražské grafické studio má za 24 let svého působení na kontě více než 500 projektů. Spolupracuje s veřejným i komerčním sektorem, velkými značkami i významnými institucemi. Vytvořilo například jednotný vizuální styl pro Trutnov, Státní zemědělský a intervenční fond, privátní banku J&T, Českou filharmonii, Akademii múzických umění v Praze a její fakulty, město Cheb, Zentiva, a.s., NET4GAS, MERO, a.s., Pivovar Cvikov a mnoho dalších značek.
Soutěž proběhla jako uzavřená, dvoufázová a na základě rešerše do ní bylo vyzváno pět účastníků:
Kromě grafického konceptu identity a loga museli soutěžící odevzdat i návrh plakátů, tiskovin úřadu nebo místních Roudnických novin. Do druhého kola postoupila studia HMS Design, Studio XY a trio Anežka Minaříková, Marek Nedelka a Filip Dědic.
Všichni účastníci za svůj soutěžní návrh obdrželi skicovné, vítězné studio pak získalo zakázku na dopracování svého návrhu, jeho implementaci a tvorbu grafického manuálu vizuální identity města Roudnice nad Labem.
Porota soutěže
Nezávislá část poroty:
Závislá část poroty:
zdroj: CZECHDESIGN