Aktuality

Roudnice nad Labem hledá novou vizuální identitu

18. ledna 2024

Město Roudnice nad Labem hledá novou jednotnou vizuální identitu. Výsledek dvoukolové grafické soutěže, připravované organizací Czechdesign, bychom měli znát červnu. Designéři mohou svá portfolia zasílat do 9. února 2024.

Město Roudnice nad Labem má své oficiální symboly – znak a vlajku. Prezentace jeho organizací, aktivit a služeb se však od sebe často na první pohled výrazně liší. A to nejen v online prostředí. Proto se vedení města rozhodlo oslovit organizaci Czechdesign s cílem uspořádat designérskou soutěž na jednotný vizuální styl.

Každé město by mělo pečovat o svůj všestranný rozvoj a potřeby svých občanů. Vizuální identita sjednocuje nejen komunikaci uvnitř úřadu i mezi organizacemi městem zřizovanými a spravovanými, ale především směrem k veřejnosti. Umožňuje jí například na první pohled rozpoznat oficiální sdělení či pozvánky na místní akce. Občan se tak snadno zorientuje v tom, co mu jeho bydliště nabízí a naplno využije jeho potenciál. Opravdu kvalitní a profesionálně zpracovaná vizuální pravidla jsou i skvělým nástrojem pro kultivaci veřejného prostoru.

„Roudnice nad Labem je moderním a rozvíjejícím se městem s bohatou historií. Jako takové se dnes kromě tradičních symbolů neobejde bez kvalitní vizuální identity. Takové, která jasně identifikuje jeho aktivity a zviditelní je. Vystihne charakter místa a ztotožní se s ní i jeho obyvatelé. Naše město nedefinuje jen několik dominant, ale i mnoho dalších kvalit, které z něj dělají příjemné místo pro život. Pokud chceme dále kultivovat veřejný prostor, musíme jít příkladem. Zadání organizace soutěže Czechdesignu je pro nás garancí toho, že Roudnice získá opravdu profesionální a nadčasový výsledek, díky kterému se nám to podaří,“ řekl místostarosta Richard Červený.



Vizuální identita není jen pouhé logo. To je však její důležitou součástí.

Sjednocená vizuální identita se propíše jak do interních výstupů, tak do široké externí komunikace. Novou podobu získají například Roudnické noviny, sociální sítě města nebo prezentace klíčových příspěvkových organizací. Postupně také dojde ke sjednocování plakátů a pozvánek na kulturní akce a další veřejné události. V rámci dlouhodobé spolupráce s vítězným týmem plánujeme také proměnu městských webových stránek nebo orientačního systému.

Nová vizuální identita by měla odrážet potenciál města, které se snaží být co nejlepším místem pro život. Roudnice nad Labem se zaměřuje na další rozvoj kvalitní infrastruktury, školství, zdravotnictví, dostatečných možností bydlení, podporu kulturního i sportovní vyžití a celkovou péči o podmínky pro spokojený život. Hlavním cílem projektu je především nastavit pravidla pro dlouhodobě udržitelnou a jednotnou vizuální komunikaci, která vyhoví potřebám místních obyvatel, návštěvníků i partnerů a umožní kvalitní prezentaci města

Zaujalo vás téma jednotné vizuální identity města? Chtěli byste zjistit, jak může vypadat výsledek soutěže a jeho součásti?

Prohlédněte si příručku "Jak na vizuální identitu"!

Jednotná vizuální identita se propíše do života celého města. (příklad města Úštěk)

O soutěži

Podoba nové vizuální identity města Roudnice nad Labem vzejde z designérské soutěže pořádané organizací Czechdesign. Soutěž proběhne jako uzavřená, dvoufázová, neanonymní, do 1. fáze bude vyzváno 5 účastníků vybraných na základě odborného posouzení předložených portfolií. Soutěžní podmínky budou vyzvaným účastníkům zadány v březnu, výsledky soutěže zveřejníme do konce roku 2024. Všichni účastníci obdrží skicovné, autor vítězného návrhu následně získá zakázku na zpracování grafického manuálu a implementaci systému. Vítěze vybere porota složená z nezávislých odborníků a zástupců města.

"Roudnice nad Labem hledá profesionální grafický tým, který bude schopen nejen navrhnout koncept vizuální identity na míru potřebám města, ale především ho zpracovat jako funkčním nástroj pro kvalitní a dlouhodobě udržitelnou komunikaci s občany, návštěvníky i dalšími partnery. Město se rozhodlo investovat do jistoty a společně s organizací Czechdesign, která má s cestami k získání vizuální identity největší zkušenosti v Čechách, zvolilo cestu dvoufázové soutěže.

Komplexní služba, kterou Czechdesign pro Roudnici realizuje, zahrnuje množství dílčích kroků zajišťujících bezpečnou cestu ke kvalitnímu výsledku. Prvním krokem procesu byla formulace potřeb a charakteristických rysů města na společném workshopu. Následuje otevřená výzva pro grafické designéry a zpracování soutěžních podmínek, tedy kreativního zadání se všemi odbornými specifikacemi pro vytvoření vizuální identity. Czechdesign po celou dobu soutěže komunikuje se všemi zájemci o účast i odbornými porotci, městu pomáhá i se srozumitelnou komunikací projektu široké veřejnosti. Organizuje také osobní briefing s vyzvanými účastníky, v rámci kterého budou mít možnost poznat město, jeho zástupce a doptat se na kreativní zadání. V neposlední řadě vedou zástupci Czechdesign dvě zasedání poroty soutěže s osobními prezentacemi soutěžních návrhů, pro účastníky zpracovávají společně s porotci zpětnou vazbu a hodnocení jejich konceptů, což je pro většinu designérů vedle odměn v podobě skicovného a šance získat následnou zakázku zásadní motivací k účasti v soutěži.

Proces spolupráce s Czechdesign v rámci organizace dvoufázové soutěže je nastaven tak, aby vedl k propojení města s tím nejvhodnějším grafickým týmem. Jasně definuje nejen parametry soutěže a výběr vítězného návrhu, ale i rozsah a nároky na následnou spolupráci s vítězným týmem ve fázi implementace nové vizuální identity," popisuje Czechdesign detaily spolupráce s městem a výhody, které z takového postupu Roudnici nad Labem plynou.

 

Další aktuality