07. dubna 2021
V polovině letošního roku bude zahájena rozsáhlá rekonstrukční akce, která až do konce příští stavební sezóny ovlivní život a především dopravu v centru Roudnice nad Labem. Severočeská vodárenská společnost a.s. (SVS) má v červnu zahájit opravy a výměnu částí vedení vodovodu a kanalizace v Riegrově ulici. V koordinaci na tuto akci Město naváže investicí do celého uličního prostoru. Kompletní rekonstrukce prostoru Riegrovy ulice je, podobně jako např. v ulici Krabčická, komplexní koordinací několika dílčích stavebních činností. Každá ze dvou hlavních částí má svého investora a ten smluvního zhotovitele. V té první SVS zadává opravu vodovodu a kanalizace, přičemž v některých místech lze pracovat na obou v souběhu. Na jiných to však možné není a vodovod tak před položením bude muset vyčkat na kompletní dokončení daného úseku kanalizačního potrubí. V rámci veřejné části (navzdory tomu, že ze zákona je to starostí majitele objektu) také dojde k výměně některých přípojek.
„Požadujeme prodloužené týdny s 12 hodinovou pracovní dobou. Již dnes však víme, že se rekonstrukce Riegrovy ulice ze strany SVS nespustí dříve než 1. června 2021. Práce na vodovodu a kanalizaci přitom můžeme ze zkušenosti s rezervou odhadovat na 8 měsíců. Vzhledem k běžné a pochopitelné zimní stavební přestávce je tak logické, že námi zadávané návazné práce na kompletních površích uličního prostoru nezačnou dříve než na jaře 2022. Z rozsahu prací se přitom dá předpokládat, že mohou trvat až do konce stavební sezóny,“ vysvětlil postup místostarosta Jiří Řezníček.
Město Roudnice nad Labem na přípravách s SVS intenzivně spolupracuje, i přesto však budou dopady na dopravní situaci v centru města nevyhnutelné. Riegrova ulice, komunikace, kterou využívá snad většina místních, tak bude až půl druhého roku z větší části uzavřena a po dobu průběhu prací většinou neprůjezdná. Náhradní trasy budou včas vyznačeny a zveřejněny. Návazná rekonstrukce přinese ulici nejen novou vizuální podobu, ale především i dopravní prvky přispívající k bezpečnosti a plynulosti pohybu touto páteřní komunikací. Po kompletním dokončení výkopových prací zahájíme v křižovatce ulic Masarykova a Jungmannova. Dočasný kruhový objezd, vyznačený pouze dopravními prvky, bude nahrazen stavebním středem. V místě přechodu mezi ZŠ Jungmannova a DDM Trend dojde ke vzniku zvýšené nájezdové plochy s cílem zklidnění dopravy mezi těmito školskými zařízeními. S bezpečností žáků souvisí i posun oplocení v celé délce před školou tak, aby mohlo dojít k rozšíření chodníku. To umožní i přesun přechodu z místa vyústění východu úzké uličky za kapličkou do prostoru před stávajícím schodištěm vedoucím do školní budovy. Tato změna umožní v původním místě vytvoření zálivů pro krátkodobé stání, tzv. K+R, kde budou moci rodiče žáky bezpečně vysadit z automobilů, aniž by přitom blokovali ostatní dopravu. Dělící ostrůvek bude jasně definovat nutný pohyb vozidel při odbočení z náměstí do ulice Riegrova, přičemž nadměrnější vozidla, jako jsou autobusy a nákladní vozy, se budou otáčet na zmíněné malé okružní křižovatce.
„Z pohledu nemotorové dopravy stojí za to zmínit snahu o integraci cyklistů do uličních profilů. Vedli jsme různé debaty a úvahy o tom, jak cyklistům umožnit jízdu v Riegrově ulici, protože je to hlavní dopravní spojnice nejen pro vozidla, ale i pro pěší. Bohužel normy nám neumožňují umístit cyklisty vyhrazenými nebo ochrannými pruhy, proto přistupujeme k opatřením již zrealizovaným a známým z ulice Stadická a Budovatelů. V Riegrově tak bude vyznačen piktokoridor, aby měli cyklisté možnost jet ve vozovce a řidiči věděli, že je zde mají čekat. Považuji to za kompromisní řešení, které je lepší než současný stav, kdy je asfaltová vozovka čistě pro vozidla a cyklisté nemají možnost bezpečného pohybu,“ uvedl k dopravnímu projektu jeho autor Josef Filip.
Proběhne i rekonstrukce vodovodních řadů budov městského úřadu, vedoucích z Riegrovy ulice průchodem až na Karlovo náměstí. Proto projekt navrhuje i následnou rekonstrukci těchto povrchů, opravu fasád a doplnění osvětlení. Přechod před úřadem zůstane zachován, pouze dopravní stíny budou nahrazeny tzv. vysazenými chodníkovými plochami, které umožní i případné doplnění o drobnou zeleň. V původním úseku Riegrovy ulice bude zachována i autobusová zastávka v obou směrech. Dílčích změn doznají jen nástupní plochy, které tak budou bezbariérové. V této části je v rámci projektové přípravy jednáno s majitelem sousedního areálu hotelu o rozšíření profilu chodníku posunem k přiléhající zdi. „Chodníky dostanou nové povrchy z kamenné dlažby. Protože jsme na okraji centra města, návrat k přírodnímu materiálu bude této lokalitě přeci jen slušet více než klasická betonová kostka. Vozovka si však zachová čistě asfaltový povrch,“ dodal Filip. V prostoru křižovatky s Řipskou ulicí dojde k úpravě stávajícího přechodu vysazením chodníkové plochy blíže k vozovce tak, aby na sebe lépe viděli chodci a přijíždějící vozidla. Opatření nevyhnutelně přinese drobný úbytek parkovacích stání. Zásadně však přispěje k bezpečnosti pohybu v lokalitě. Úprav se dočká i přiléhající chodníková plocha, kde budou vysazeny nové stromy a vznikne tak přívětivější veřejný prostor.
„Je v zájmu nás všech, aby jakákoli omezení veřejného prostoru našeho města vždy probíhala co nejkratší dobu. Ze zbytečného prodlužování prací nezískáme nic než negativní odezvu veřejnosti. Když však chcete věci dělat pořádně, vezmou si svůj díl času. Pokud to situace dovolí, rádi bychom před zahájením akce uspořádali veřejné setkání s rezidenty a situaci jim ještě detailněji vysvětlili. Věřím, že půl druhého roku nepohodlí bude malou cenou za kvalitně odvedenou práci, která nám v lokalitě vydrží další desítky let,“ řekl místostarosta Řezníček.
S plánem rekonstrukce Riegrovy ulice se můžete seznámit i v projektové dokumentaci dostupné ke stažení v sekci odboru místního hospodářství nebo reportáži roudnické televize.