16. července 2021
Severočeská vodárenská společnost (SVS) v červenci zahájila plánovanou investiční akci v roudnické Riegrově ulici. Rekonstrukce dožilého poruchového prvorepublikového vodovodu a popraskané děravé kanalizace tak již druhým týdnem komplikuje dopravu v centru. Podívejte se na její aktuální průběh.
Rekonstrukční práce v Riegrově ulici se týkají stovek metrů dožilého litinového vodovodního potrubí z roku 1930 s narůstajícím počtem poruch a souběžné betonové kanalizace z roku 1929. Kamerová prohlídka prokázala korozi, kaverny, netěsnost ve spojích a následný nátok odpadních vod do okolního prostředí, četné praskliny i místy chybějící dno stoky. Kanalizační šachty mají také nedostatečný profil a chybějící stupadla. Dále je třeba mezi ulicí Riegrova a Karlovým náměstím (průchod u úřadu) opravit 85 m stejně staré kanalizace v podobně havarijním stavu (nátok odpadních vod do sklepa). Vykazuje totiž praskliny, kaverny a místy je stoka i zcela zničena. SVS se z těchto technických důvodů rozhodla, v koordinaci s investiční akcí Města Roudnice nad Labem, o provedení rekonstrukce vodovodu v celkové délce 398,4 m a 433,1 m kanalizace. (více v textu ZDE)
Rekonstrukce vodovodu a kanalizace má však svá specifika. Jedním z nich je, že se vždy začíná technologií kanalizace a to z toho důvodu, že je podstatně níž zahloubena, než vodovod.
„Technologický postup je pro nás víceméně jednoduchý. Pro neznalé lidi však nemusí být pochopitelné, že stavba neprobíhá na více místech najednou. Narozdíl od vodovodu se kanalizace samozřejmě vyměňuje za provozu. Strojové usazování a spojování těžkého kameninového potrubí je třeba provádět postupně. Začínáme tak proti jeho spádu od nejnižšího nivelačního bodu, tedy křižovatky u špýcharu a končíme u základní školy“ vysvětluje za zhotovitele rekonstrukce Martin Doležil.
Investor stavby (SVS) si uvědomuje důležitost Riegrovy ulice v kontextu místní dopravy a komplikace, které rekonstrukce přináší. Před zahájením stavby proto také avizoval vyjednání prodloužené pracovní doby. To však neznamená, že by bylo možné výměnu inženýrských sítí urychlit přítomností většího množství techniky nebo pracovníků.
„Bohužel je to taková nepříjemnost práce na inženýrských sítích. Stroj vyhloubí díru a následnou montáž se všemi vrstvami (lože pod potrubí, obsypy, zásypy…) provádí omezený počet lidí. Pokud bychom jich nasadili třeba dvacet, tak pořád bude moci pracovat jen šest až sedm z nich a zbytek by musel přihlížet. Hloubená rýha se přitom nedá otevřít třeba na délce 20 metrů. Nenajela by nad ni už technika schopná potrubí spojit. Nelze tak dělat na několika šachtách zároveň. Potrubí by se totiž nikdy správně nespojilo, spád musí být jednotný,“ dále říká Martin Doležil.
Zhotovitel nejprve plánuje dokončit kanalizaci až k druhé základní škole. Před zahájením výměny vodovodu bude na jeden den přerušena dodávka pitné vody a položen tzv. provizorní suchovod. Místní budou samozřejmě včas informováni a zásobeni náhradním zdrojem.
Poslední etapou prací je kanalizace (již mimo prostor Riegrovy ulice) vedoucí podchodem pod městským úřadem na Karlovo náměstí. Dle smlouvy o dílo má být kompletní stavba dokončena za 8 měsíců od předání staveniště, tj. nejpozději do 28. února 2022. Hlavní stoku i s vodovodem v Riegrově ulici by však zhotovitel chtěl stihnout dokončit do konce října letošního roku.
„Nejvíce záleží na hornině, která se v lokalitě nachází. Na třech metrech může být jílovitá půda, na dalších deseti pak třeba skála a tím je dáno tempo prací. Nová kanalizace se zahlubuje pod úroveň té stávající. Není tak jistota, že nenarazíme právě na několik metrů kamene, jehož odstranění zabere delší čas. SVS si také sama bude kontrolovat jednotlivé přípojky k domům a staré budou muset být vyměněny,“ dodává Doležil.
Proč nebylo možné vést dopravu jen jedním pruhem? Jaké jsou zkušenosti s místními řidiči? Podívejte se na celý rozhovor a záběry z místa rekonstrukce v reportáži roudnické televize: