Aktuality

Město představilo studii lávky přes Labe pro pěší a cyklisty

16. září 2022 |

V tomto týdnu proběhlo veřejné setkání na téma studie nové lávky řeku Labe pro pěší a cyklisty. Architekti Petr Tej a Martin Rusina představili dvě varianty stavby, která by mohla umožnit bezpečnější propojení centra Roudnice nad Labem se sportovním a volnočasovým areálem na druhém břehu.

Zálabí je pro roudničany lokalitou nedílně spojenou se sportem a volnočasovými aktivitami. Pro pěší a cyklisty je však dosud jedinou spojnicí mezi břehy most, spravován Ústeckým krajem, který jim bohužel nenabízí pocit bezpečí, jaký by si přáli. Řešením může být zbudování nové lávky přes Labe. Vedení města Roudnice nad Labem proto zadalo zpracování odborných návrhů podoby, které by tato stavba v budoucnu mohla mít. Představení výsledku architektonicko-urbanistické studie jejími autory z Bridge Structures a Rusina Frei architekti proběhlo 14. září v rámci veřejného setkání v Kulturním domě Říp. (Videozáznam prezentace můžete zhlédnout ZDE.)

„Historie města Roudnice nad Labem je neodmyslitelně spojena s překonáváním řeky. Středověký kamenný most patřil k nejvýznamnějším inženýrským stavbám v Čechách. Po jeho zániku bylo město několik staletí odkázáno jen na přívoz, než byl počátkem 20. století postaven nový ocelový. Ten už ale po více než sto letech nevyhovuje dnešnímu provozu, protože je příliš úzký pro auta i chodce. Potřeba bezpečně přejít řeku a plnohodnotně využít oba břehy tak představitele města vedla k myšlence postavit v Roudnici samostatnou pěší lávku, která by doplnila existující silniční most,“ uvedl architekt Martin Rusina, který středeční prezentaci zahájil místními historickými reáliemi překonávání řeky Labe. V jejich kontextu se totiž ubíraly první kroky autorů studie při navrhování trasy nové lávky.

Studie přináší návrh dvou možných variant přemostění Labe. Obě počítají s možností snadného propojení pěších i cyklistických tras jak v Roudnici, tak ve Vědomicích.

První varianta překonává řeku v nejužším smysluplném místě mezi Štěpárnou na levém a sportovní halou na pravém břehu. Lávka je umístěna v trase historického přívozu. Na vědomické straně plynule navazuje na starou cestu, vedoucí přes bývalé slepé rameno Labe a Vědomice až do Litoměřic. Na roudnickém břehu lávka sklesává podél železniční trati pozvolnými rampami na úroveň náplavky, usnadňujícími bezbariérový přístup. V místě tunelu pod tratí jsou navíc doplněny schodištěm. „Přínosem této varianty je nejen snadná dostupnost sportovního areálu obyvatelům Roudnice, ale také rychlé spojení Vědomic s nádražím, zvláště pokud by se podařilo prodloužit podchod pod nástupišti až k Labi. Konstrukce je navržena jako subtilní spojitý nosník s ocelovou nosnou konstrukcí na betonových tenkých pilířích,“ vysvětlil architekt Petr Tej, spoluautor návrhu. 

Druhá varianta lávky využívá k překlenutí toku ostrovy v řečišti. Navrhovaná trasa vede mezi židovskou čtvrtí a baseballovým hřištěm. Na roudnické straně vede nástup na lávku po rampě nebo po schodech z náplavky za železniční tratí. Na pravém břehu lávka využívá zvedajícího se terénu a je ukončena na mírném náspu před hřištěm, odkud by podél sportoviště mohla vést nová cesta k bazénu. „Lávka je zde sice delší, ale díky možnosti umístit podpěry mimo řeku může být mostní konstrukce subtilnější. Velkou výhodu této varianty představuje bližší spojení sídliště s plaveckým bazénem a s navazujícími sportovišti. Lávka umístěná v této poloze přináší zážitek z cesty vedoucí v úrovni korun stromů, s panoramatickými výhledy na město, zámek a řeku. Konstrukce je navržena jako velmi subtilní visutý pás na betonových pilířích. Její tvar reaguje na křivky historického nýtovaného mostu. Povrch mostovky tvoří prkna s protiskluzovou úpravou,“ řekl architekt Tej.

V obou variantách jsou lávky umístěny na městských pozemcích a  navrženy s ohledem na potřeby plavební dráhy, protipovodňových opatření i památkové ochrany městského panoramatu.

Následoval prostor pro diskusi. Dotazy směřovaly především na konstrukční a materiálové řešení obou variant, detaily případné realizace a zdroje financování.

Setkání v kulturním domě vnímám velice pozitivně. Zejména proto, že proběhla opravdu věcná a přínosná diskuse. Díky zpracované studii nyní máme navrženy dvě varianty, které jsou prvním důležitým krokem k přípravě konkrétního projektu. Byl bych však rád, kdyby se s nimi nejdříve seznámili i občané, kteří se nyní prezentace nemohli zúčastnit, a k volbě konečné podoby se vyjádřila širší veřejnost,“ řekl starosta města František Padělek.

Město nyní plánuje záměr výstavby lávky dále prezentovat a získat zpětnou vazbu veřejnosti. Pokud bude zvolena některá z jejích variant, mohlo by navázat zadáním standardního projekčního řešení.

„Příprava potřebné dokumentace může být dle odborníků prací na rok až dva. Současný odhad nákladů činí zhruba sto milionů korun. Proto je počítáno také se zhruba půlročním obdobím pro sehnání finančních prostředků, o které by byl žádán Státní fond dopravní infrastruktury. Vzhledem k příkladům z ostatních měst jsem přesvědčen, že má Roudnice reálnou šanci dosáhnout na dotaci, která by mohla pokrýt většinu této investice. Realizace lávky je tak pro budoucí reprezentaci města krásným úkolem na jedno volební období,“ dodal starosta Padělek.

Autoři návrhu: Petr Tej, Martin Rusina, Martin Frei, Oto Melter; Studia: Bridge Structures a Rusina Frei architekti; Spolupráce: Josef Filip, Projekce dopravní Filip s.r.o.


Autorský tým má mezioborové zkušenosti s navrhováním a stavbou mostů a lávek pro pěší, urbanismem, krajinářskou architekturou a dopravním inřenýrstvím. Tým architektů, konstruktérů a dopravních specialistů dlouhodobě spolupracuje na mnoha projektech. Na začátku tohoto roku zvítězil v mezinárodní soutěži na terminál VRT v Roudnici nad Labem (Rusina Frei architekti společně s Petrem Tejem, Josefem Filipem a ateliérem Partero).

Petr Tej je architekt a mostní inženýr ze studia Bridge Structures a je autorem řady mostů a lávek. Největší aktuální realizací je lávka v centru Prahy mezi Holešovicemi a Karlínem s celkovou délkou konstrukce cca 400 m. Mezi další realizace patří například lávka v Lužci nad Vltavou, městský most v Litvínově, most v Příboře nebo lávka ve Vrapicích atd. 

Martin Rusina a Martin Frei jsou architekti a urbanisté z kanceláře Rusina Frei architekti, kteří mají řadu zkušeností s návrhy veřejných prostorů a veřejných i soukromých staveb. Za revitalizaci nábřeží řeky Loučné v Litomyšli obdrželi několik ocenění v rámci českých i mezinárodních přehlídek architektury. Jsou také autory školských a kulturních budov a v neposlední řadě i výše zmíněného návrhu na terminál VRT v Roudnici nad Labem.

 

Další aktuality