24. února 2023
Ředitelství vodních cest ČR (ŘVCČR) v Roudnici nad Labem zahájí výstavbu veřejného přístaviště pro malá plavidla. Turisté zde budou mít možnost vyvázat svou loď až po dobu dvou dnů. Doplní jej servisní středisko, které jim umožní čerpat pohonné hmoty, odevzdat odpad či doplnit energii, pitnou vodu a jiný drobný spotřební materiál. Projekt je součástí programu výstavby veřejných přístavišť na vodní cestě jako podpora rekreační plavby, který ŘVCČR dlouhodobě realizuje.
V Roudnici nad Labem, v blízkosti ulice Sladkovského na Bezděkově, začíná vyrůstat veřejné přístaviště pro malá plavidla. Zároveň s ním vzniká i servisní centrum pro osobní, rekreační i nákladní lodní dopravu, které v širokém okruhu chybí. Stavba bude návštěvníkům města umožňovat bezpečně a pohodlně tankovat pohonné hmoty, doplňovat nádrže pitnou vodou, odčerpávat z lodí splaškové a nádní vody k následné likvidaci, připojit se na elektrickou energii, odevzdávat tříděný odpad a nakupovat drobný spotřební materiál k provozu plavidel.
Vybudována bude malá provozní budova, vlastní servisní stání na břehu, provozní zázemí a inženýrské sítě. Pevné servisní stání (molo) na řece Labi bude funkčně propojeno s provozním zázemím a provozní budovou, umístěnými za opěrnou zdí nad úrovní ohroženou povodněmi. Přístup k nim umožní schodiště zabudované v opěrné zdi, přístupné ze stávající cyklostezky. Z druhé strany přístup zajistí příjezdová komunikace z ulice Sladkovského. Vlastní molo na břehu bude uzpůsobeno tak, aby bezpečně odolalo průchodu velkých vod.
„Rekreační plavba jako forma užívání volného času je rok od roku oblíbenější a lidé rádi poznávají krásy české krajiny z paluby malých plavidel. Pohodlná plavba ale vyžaduje síť veřejných přístavišť, kde je možné bezpečně přistát, navštívit města a další zajímavosti na břehu i klidně přečkat noc,“ uvedl Lubomír Fojtů, ředitel ŘVCČR jako investora a provozovatele přístaviště.
Molo v Roudnici nad Labem je umístěno v krátké vzdálenosti proti proudu nad jezem, kde hladina vody téměř nekolísá. Proto je, na rozdíl od jiných labských a vltavských přístavišť, konstruováno jako pevné. Při povodních se počítá s jeho částečným nebo úplným zatopením. Pro tyto mimořádné události je konstrukčně přizpůsobeno např. sklopením výložníků, demontovatelným zábradlím lávek a dalšími konstrukčními prvky, aby netvořilo překážku proudící vodě.
Dosud probíhaly přípravné práce. (zařízení staveniště, sondy, administrativa) Vlastní stavební práce budou zahájeny 7. března 2023. Po dobu výstavby dojde k uzavření části cyklostezky v místě stavby, mezi provozním zázemím a molem pod opěrnou zdí. Uzávěra cyklostezky bude potrvá do 30. dubna 2023. Omezení se pak znovu vrátí až po 1. listopadu 2023. Objízdná trasa bude v těchto termínech značena po rampách ze břehu do ulice Sladkovského a pak opět zpět ke břehu. Od května do konce října tohoto roku tak nemá být stavbou provoz cyklostezky nijak omezen.
„Rozsah stavby není z hlediska objemů nijak velký a tak nepředpokládáme významnější omezení obyvatel provozem mechanizace. Veškerá doprava na staveniště bude vedena ulicí Sladkovského. V období prvního uzavření cyklostezky proběhnou veškeré zemní práce spojené s budoucím servisním stáním přímo na břehu řeky. Tedy násyp zeminy do řeky na vytvoření lavice pro vrtací soupravu určenou k instalaci nízkovodních daleb, překop cyklostezky a uložení inženýrských sítí, spojujících provozní zázemí s molem. Práce budou ukončeny do konce dubna, aby mohla být cyklostezka otevřena běžnému provozu. V květnu bude následovat stavba opěrné zdi a navazující práce,“ vysvětlil Ing. Jan Bukovský, Ph.D., zástupce ředitele a tiskový mluvčí ŘVCČR.
Obyvatelé lokality zatížené stavbou a zvýšeným pohybem těžké techniky, zejména pak ulice Sladkovského, mají být jejím investorem (případně zhotovitelem) o jejím průběhu v předstihu informování do svých schránek. Důležitá sdělení budete zároveň průběžně nalézat i na městských webových stránkách, v reportážích informačního systému a dalších komunikačních platformách.